עוגות לימי הולדת

עוגות מעוצבות לימי הולדת- העוגה שהבנות שלי הכי אוהבות שאני מכינה, כי הן העוגות הכי זכורות להן מהילדות (היום הן כבר עמוק בגיל ההתבגרות). העוגות שליוו אותי ואותן בימי ההולדת שלהן, שהיו מרכז שולחן הקינוחים למפגש היום הולדת המשפחתי המסורתי שלנו. עוגות שאיתן התחלתי את העסק שלי. אפילו הסדנאות הראשונות היו סדנאות זילוף קצפת על עוגות.

שכבות של עוגת שוקולד טובה ויציבה, ביניהן קצפת, גנאש שוקולד או קרם פטיסייר, ועוטפת את הכל קצפת מושלמת. כמובן היו עם השנים כל מיני התפתחויות, דעות וטרנדים. את חלקם אהבתי, את רובם פחות. אבל תמיד נשארתי נאמנה לעקרון אחד שהוביל אותי- האיכות והטעם גוברים מבחינתי על כל שיקול אחר.

היום, אחרי שנים של התמקצעות בתחומים אחרים של הקונדיטוריה, אני כבר לא מוכרת עוגות כאלה וכמעט שלא מכינה אותן, כי גם הבנות שלי גדלו ואפשר לחגוג להן עם עוגות אחרות, כמו מוסים מושקעים או טארטים שווים. אבל אתם יודעים מה? הזיכרונות והידע נשארו. והשאלות? הן ממשיכות להגיע: “איזה ציפוי הכי טוב?”, “איך מכינים עוגה שגם נראית מדהים וגם טעימה?”

אז החלטתי שהגיע הזמן לחלוק איתכם את כל הטריקים והטיפים שצברתי במשך השנים. הנה לפניכם המתכון המושלם לעוגת שוקולד מעוצבת לילדים, עם כל הדגשים והסודות הקטנים שלי.

בין אם אתם מתכננים מסיבת יום הולדת או סתם מחפשים פינוק שוקולדי מושלם לסוף השבוע, המתכון הזה הוא בדיוק מה שאתם צריכים. אז בואו נחזור רגע לימים ההם ונתחיל לאפות (:

לפני שמתחילים:

אני מכינה עוגת שוקולד שהיא יציבה ולא מתוקה מידי. המתכון המצורף מתאים לעוגה ברינג בקוטר 24 סמ’.

אם אני רוצה עוגה גבוהה וצרה, תמיד ניתן לאפות בקוטר קטן יותר על מנת שתהיה יותר גבוהה, ובמידת הצורך להכפיל את כמויות חומרי הגלם במתכון, רק כמובן לשים לב לשמור על היחסים בין חומרי הגלם כאשר אתם מכפילים.

אם אני מכינה עוגה באמת גבוהה, כדאי לחלק את הבלילה לשניים או שלושה רינגים נפרדים, על מנת שתהיה אפייה טובה ואחידה של העוגה.

באיזה ציפוי לעוגה אני משתמשת

מאז ומתמיד רק עם שמנת להקצפה חלבית 38%. היא הכי טעימה ואיכותית. נכון שהעיטוף איתה יכול להיות יותר קשה ופחות חלק, אבל אני מעדיפה תמיד את הטעם והאיכות על פני הנראות. במרבית העוגות שלי עשיתי זילופי שושנים/רוזטות סביב כל העוגה, עם שימוש בצנטר M1 של חברת ווילטון. מאוד אהבתי את המראה, וכמובן “חסך” את עניין העיטוף החלק.

קרם חמאה/קרם חמאה בשילוב מרנג- מתוק מידי בעייני. גנאש שוקולד לבן- חלק ויציב, אבל מתקבל כגוש בלתי ניתן לאכילה מבחינתי.

בטוחה שיש מי שלא יסכים איתי, שוב, זו דעתי וזה הטעם האישי שלי (:

שכבות הקרם בעוגה:

הכי מהיר וקל- פשוט קצפת כמו הקצפת איתה עוטפים את העוגה. ואם רוצים להשקיע בטעמים- קצפת קרמל, קרם פטיסייר, קרם פטיסייר בשילוב פרלינה (מחית נוגט) או גנאש שוקולד מריר- בהמשך ארחיב ואוסיף את המתכונים האלה לכאן.

תוספות על העוגה:

לפני כמה שנים התחילו לעשות שימוש בגנאש טפטופים על העוגה החלקה. תמצאו בהמשך הכתבה מתכון לגנאש. אני אהבתי לקשט את העוגה עם גושי פופקורן מקורמל, קישוטי שוקולד מטומפרר ומרנגים צבעוניים, שקשורים לנושא וצבעי היום הולדת.

ממליצה לקרא את כל ההסברים, וכמובן להגיע לסוף הכתבה כדי לצפות בסרטון הרכבה של עוגה עם גנאש טפטופים

עוגת שוקולד:

מתכון שמתאים לעוגה בקוטר 24 סמ’, ובגובה של כ- 15-20 סמ’.

6 ביצים בטמפרטורת החדר (L)

350 גרם סוכר

175 גרם שוקולד מריר

240 גרם שמן בטעם נייטרלי (קנולה/חמניות)

280 גרם מים

370 גרם קמח

17 גרם אבקת אפייה

35 גרם קקאו

הכנה:

מחממים תנור לכ-160 מעלות תוכנית חום עליון תחתון

להכין רינג: לעטוף רינג בנייר אפייה ובנייר כסף, עם ניירות אפייה בהיקף הרינג. להניח את הרינג על תבנית שנכנסת לתנור.

ממיסים שוקולד בזהירות בפולסים של 30 שניות במיקרו, תוך כדי ערבוב השוקולד בין הפולסים, רק עד שהשוקולד נמס לחלוטין, ומוסיפים לתוכו בהדרגה שמן וטורפים.

במיקסר עם בלון הקצפה, מקציפים ביצים וסוכר מספר דקות עד לקבלת קצף בהיר ותפוח.

ננמיך את מהירות המיקסר, נוסיף בהדרגה לתערובת הקצף במהירויות איטיות, את תערובת השוקולד והשמן, ואז את המים.

מוסיפים קמח, אבקת אפייה וקקאו מנופים למיקסר, במהירות נמוכה. לערבל במיקסר במהירות איטית. לסיים עם קיפול במטרפה.

להעביר את המסה לרינג ולהכניס לאפייה, בשלב התחתון של התנור. לאפות עד שקיסם יוצא יבש, בערך כ- 40-50 דקות. מזכירה שכל תנור הוא שונה, חזק או חלש מהתנור שלי, ולכן ממליצה לעקוב אחר התקדמות האפייה של העוגה כבר אחרי כ- 40 דקות.

בסיום האפייה, נניח את העוגה על רשת. לאחר כ-5 דקות ממליצה לשחרר את העוגה מהרינג ומנייר האפייה, ולהניח לה להתקרר על הרשת.

טיפים לאפית העוגה:

לאפות את העוגה רק בתוכנית של חום עליון תחתון, לאורך יותר זמן ובטמפ’ נמוכה יחסית של 160 מעלות. זה יאפשר אפייה יותר אחידה של העוגה, פחות התייבשות שלה, וגם עוזר למנוע היווצרות “גבעה” שאופיינית לעוגות מסוג זה.

ניתן לאפות עם תבנית נוספת ריקה, אותה נכניס לשלב העליון של התנור. זה מאוד עוזר כדי למנוע היווצרות גבעה וקבלת עוגה עם שטח פנים חלק.

אפשרות נוספת לקבלת עוגה ישרה לחלוטין: בשיטה זו תמיד השתמשתי. להרטיב 2 מגבות מטבח, לסחוט, לקפל לחצי לאורך המגבת, ושוב לחצי. בעזרת 2 “מלבני” המגבות, לעטוף את רינג העוגה מבחוץ, וככה להכניס לאפייה. הרעיון בשימוש במגבות רטובות, להעניק סביבה לחה לעוגה כדי שהחלק החיצוני של העוגה לא ייאפה מהר מידי ויתייבש. כאשר היקף העוגה מתייבש מהר מידי, ופנים העוגה עדיין נוזלי, המים שבעוגה הופכים לאדים ורוצים לצאת החוצה. אם החלק החיצוני של העוגה נאפה כבר, האדים ייצאו מהחלק העליון של העוגה, וייבקעו אותה. ולכן מתקבלת הגבעה. אבל אם היקף העוגה יהיה יותר לח וייאפה ויתייבש פחות מהר, האדים שבעוגה יוכלו לצאת גם מהצדדים, וכך נקבל עוגה ישרה.

שמירת העוגה לאחר האפייה:

לאחר שהעוגה התקררה לחלוטין בטמפרטורת החדר, נרצה לקרר אותה היטב לפני שנמלא אותה בקרם ונצפה בקצפת- לא ניתן כמובן לצפות עוגה חמה בקצפת.

את העוגה נאפה יום לפני שנצפה בקצפת, כדי לאפשר לעוגה להתקרר לאחר האפייה.

לאחר שהתקררה, נעטוף אותה היטב בניילון נצמד ונשמור במקרר עד למחרת. יותר קל ונוח לפרוס ולצפות עוגה קרה מהמקרר.

ניתן להקפיא את העוגה העטופה עד חודש במקפיא. כשרוצים לצפות אותה בקצפת, נפשיר אותה במקרר יום לפני הציפוי.

קצפת עם אינסטנט פודינג:

הקצפת הנפוצה לעיטוף עוגות ימי הולדת. האינסטנט פודינג מייצב את הקצפת וכך ניתן לעטוף איתה את העוגה ללא בעיה, ולזלף איתה בכל מיני צנטרים. זה חומר גלם זול לייצוב, אבל עם טעם לוואי קל. כדי לטשטש את טעם הלוואי אני אוהבת להוסיף מחית וניל או תמצית וניל אמיתית (לא זו הזולה מהסופר שהיא תמצית בטעם וניל, ולא תמצית אמיתית).

בנוסף, אין צורך אמיתי להוסיף סוכר, כיוון שיש סוכר בפודינג שהוספנו, ובשילוב עם העוגה, נקבל ביס שהוא מספיק מתוק.

למתכון:

1000 גרם שמנת מתוקה 38%

80 גרם אינסטנט פודינג וניל

כפית מחית/תמצית וניל

הכנה:

להקציף את כל חומרי הגלם לקצפת יציבה מאוד. נתחיל להקציף במהירות יחסית איטית ונגביר בהדרגה. שיטה זו תיתן לנו קצפת יציבה, עם בועות אויר קטנות ששומרות על הווליום של הקצפת שלנו.

אם רוצים לעטוף את העוגה בעיטוף חלק ולא לצפות אותה בזילופי קצפת, רצוי להקציף את הקצפת עד למרקם יותר רך, מרקם “יוגורט”, וכך נעטף את העוגה יותר בקלות ונקבל תוצאה חלקה ויפה יותר.

צביעת הקצפת: שימוש בצבעי מאכל על בסיס מים בלבד. אם צובעים בצע אחד, ניתן להוסיף כמה טיפות צבע לקערת המיקסר לקראת סיום ההקצפה.

אם רוצים כמה צבעים, נחלק את הקצפת בין כמה קערות, נוסיף צבע בהדרגה, ונקפל לקצפת בזהירות, כדי לא להרוס אותה.

ניתן להשתמש בקצפת הזו גם בשכבת קרם בעוגה וגם כציפוי מסביב לעוגה.

כמובן ניתן להכפיל את כמויות הקצפת בהתאם לשימוש שלכם ולגודל העוגה.

קצפת מסקרפונה:

קצפת שהיא יותר יקרה כי משתמשים בגבינת מסקרפונה לייצוב הקצפת. אבל היתרון הוא בקבלת קצפת ללא טעמי לואי של האינסטנט פודינג ובקצפת טעימה מאוד ואיכותית. לרוב לא השתמשתי בקצפת מסקפרונה לעוגות זילוף, אלא בעיקר לקינוחים שלי או לקאפקייקס, אבל אם תירצו, זה המתכון. אפשר גם להשתמש במתכון הזה לשכבת העוגה, ולציפוי עם הפודינג לעיטוף העוגה.

700 גרם שמנת מתוקה 38%

350 גרם גבינת מסקרפונה

20 גרם אבקת סוכר

כפית מחית/תמצית וניל

הכנה:

להקציף את כל חומרי הגלם לקצפת יציבה.

הרכבה וציפוי העוגה:

נפרוס את העוגה הקרה מהמקרר לשתיים או 3 פרוסות, תלוי בגובה העוגה וכמה מילוי אנחנו רוצים. לפני שאני פורסת לפרוסות, אם יש לי גבעה בעוגה, קודם כל איישר את הגבעה- אוריד אותה כדי שאקבל עוגה שטוחה, ואז אפרוס לפרוסות. אני משתמשת בפורס עוגה חוט כדי לקבל פרוסות מדוייקות בגובה שלהן. ניתן למצוא את הפורס בכל החנויות המתמחות לאפייה.

ניקח את השכבה העליונה של העוגה כשכבה ראשונה של העוגה שאנו מרכיבים כעת. נניח את הפרוסה הזו על קרטון מעוצב או צלחת עוגה, שעליהם נגיש את העוגה. הכי נוח לעבוד עם מגש מסתובב לעוגות, מאוד מקל על עבודת העיטוף.

נמרח שכבת קצפת/קרם על פרוסת העוגה, ונניח עליה פרוסת עוגה נוספת. נמשיך כך עד למריחת כל שכבות העוגה. ונתחיל לצפות את העוגה כולה.

נעשה 2 סבבי ציפויים על העוגה. ציפוי ראשון: “ציפוי פירורים”, שידביק את פירורי העוגה, כדי שלא יהיו לנו פירורי עוגה מרגיזים בשכבת הקצפת הסופית. נמרח שכבת קצפת דקה יחסית, בהיקף העוגה וגם בחלק העליון, ניישר כמה שניתן בעזרת פלטה. אני מעדיפה לזלף שכבת קצפת דקה, עם שקית זילוף, וכך יותר מהיר להדביק את הקצפת לעוגה, ואז ליישר ולמרוח אותה עם הפלטה. לאחר שלב זה רצוי להקפיא את העוגה לחצי שעה או שעה, ורק לאחר מכן להמשיך בעיטוף העוגה.

לציפוי השני של העוגה- ניתן לזלף שושנים/רוזטות על כל היקף העוגה ועל חלקה העליון, בעזרת שימוש בצנטר M1 של חברת ווילטון- זה היה הזילוף האהוב עליי. כמובן ניתן לעשות שימוש בעוד הרבה צנטרים ודוגמאות זילוף שונות. במקרה של זילוף עם צנטרים- חשוב שהקצפת תהיה יציבה בהקצפה, כדי שהזילוף יישאר יציב ויפה.

כמובן ניתן לעשות עיטוף חלק של העוגה. במקרה כזה רצוי להקציף לקצפת פחות יציבה, כדי שהעיטוף יהיה יותר חלק ונוח.

נעביר את הקצפת לשקית זילוף גדולה ונוחה, ללא צנטר. נזלף שכבה עבה של קצפת בהיקף העוגה ועל פני העוגה. ניישר את הקצפת בעזרת פלטה רחבה או קלף פלסטיק. לאחר שנסיים להחליק את הקצפת בהיקף וחלקה העליון של העוגה, נכניס את העוגה למקפיא, להתייצבות. לאחר כשעתיים ניתן להעביר את העוגה למקרר עד להגשה. רצוי לעטוף את העוגה בקצפת כמה שיותר סמוך להגשה כדי למנוע התייבשות.

אופציה נוספת לעיטוף, להרכיב את העוגה בתוך רינג עוגה רחב יותר מקוטר העוגה, עם שקף שמוצמד לדופן הפנימית של הרינג. אופן ההרכבה מודגם בסרטון שצירפתי כאן בהמשך. לאחר סיום העיטוף נכניס את העוגה להתייצבות הקצפת, שחייבת להיות קפוא לפני חילוץ הרינג ממנה והסרת השקף. אם הקצפת החיצונית לא תהיה קפואה, היא תיהרס כשנסיר את השקף.

אני לא ממליצה לשמור בהקפאה לאורך זמן את העוגה המצופה בקצפת, כי עלולים להיווצר סדקים בקצפת.

לאחר סיום העיטוף ניתן לקשט את העוגה ככל שעולה על דעתכם. בתחתית הכתבה יש לינק למתכון לפופקורן מקורמל שמגניב לקשט איתו את העוגות, וגם לינק למרנגים שגם איתם ניתן לקשט את העוגה.

חשוב לשמור את העוגה במקרר בתוך קופסאות כמה שיותר אטומות, כדי למנוע התייבשות.

גנאש שוקולד חלב לקישוט טפטופים על העוגה

200 גרם שוקולד חלב

150 גרם שמנת להקצפה 38%

הכנה:

להמיס שוקולד במיקרו, בפולסים של 30 שניות. לחמם בסיר לחמם שמנת להקצפה עד לסף רתיחה.

למזוג על השוקולד ולערבב בזהירות לגנאש חלק. לטחון בזהירות את הגנאש עם בלנדר מוט, לגנאש חלק. להעביר לשקית זילוף

לזלף גנאש שוקולד (שלא יהיה נוזלי מידי אלא קצת סמיך), בטפטופים, על עוגה קפואה מצופה בקצפת

רוצים לקשט את העוגה עם נשיקות מרנג צבעוניות? כאן המתכון

רוצים להוסיף פופקורן מקורמל? כאן המתכון

תהנו, ואשמח לתיוגים על העוגיות שתכינו, זה הכי משמח אותי לראות.

ניצן

לסדנאות דיגיטליות שלי- כל הפרטים כאן

מזמינה אותך ללמוד להכין קינוחים מושקעים שיגנבו את ההצגה, ויקרבו אותך לפריז! 4 קינוחים מיוחדים, מקוריים וכל כך טעימים. הכל בסדנה דיגיטלית מקצועית, שתלווה אותך צעד אחר צעד, עד לקינוח המושלם. כל הפרטים כאן

סדנת בחושות בגימור מודרני כל הפרטים כאן

סדנה דיגיטלית שתראה לך איך לקחת את העוגה הבחושה לרמה הבאה- גם הטעמים הכי אהובים, גם נראות חדשנית ואלגנטית, וכמובן טיפים שיעשו את ההבדל! הכל בסדנה דיגיטלית מושקעת שזמינה ללא הגבלת זמן! הפרטים המלאים כאן

תגובות ומחשבות

אולי יעניין אותך גם


מתכונים

לבבות טראפלס

טראפלס-אחד הפינוקים הכי קלים ומהירים, ועם זאת אחד הטעימים. כל כך פשוט להכין אותם, והכי כיף להכין אותם בתבניות סיליקון, באיזו צורה שתירצו. אני מכורה לתבניות

לקריאה >>

מתכונים

עוגיות קינמון ופקאן

מתכון לעוגיות שוות ומיוחדות, שהכנתי לאירוח באחד ממפגשי קורס שעת התה אצלי בסטודיו. העוגיות היו כל כך מוצלחות, שמייד התבקשתי לשתף במתכון. העוגיות משלבות

לקריאה >>

מתכונים

טארטלט שוקולד חלב

בפוסט הזה אני רוצה לחלוק אתכם קינוח אישי ומיוחד שמשלב שני מרכיבים מנצחים: בצק ברטון פריך וגנאש שוקולד חלב חלק וקרמי. הקינוח הזה לא רק נראה מרשים, אלא גם

לקריאה >>
@כל הזכויות שמורות ניצן קינוחים | | תקנון האתר        עיצוב אתר לִהְיוֹת עַצְמָאִית